Jumat, 27 November 2015

Gejala Batu Buah Pinggang - Panduan Terbaik Anda

Gejala Batu Buah Pinggang - Panduan Terbaik Anda

Sebuah batu buah pinggang, sering perubatan disebut sebagai calculi buah pinggang, adalah bahan kristal pepejal yang terbentuk di dalam buah pinggang atau di dalam saluran kencing. Sesetengah daripada mereka boleh menjadi kecil dan mudah dikumuhkan melalui air kencing. Walau bagaimanapun, sesetengah boleh menjadi cukup besar untuk menyekat aliran semulajadi air kencing. Kes-kes seperti boleh menyebabkan komplikasi dan jika tanpa rawatan, boleh menyebabkan bahaya kepada individu. Orang yang mempunyai calculi agak besar buah pinggang biasanya mengalami gejala batu karang atau bahan kristal menyekat saluran kencing mereka.

Penunjuk yang paling biasa adalah sakit di bahagian bawah abdomen. Kesakitan ini digambarkan sebagai menghiris dan kekejangan, di belakang yang lebih rendah di sisi, di sekitar kawasan buah pinggang. Sensasi ini dicetuskan oleh pergerakan batu-batu, yang diketengahkan oleh otot-otot sistem kencing. Tidak lama kemudian, kesakitan boleh merebak ke pangkal paha. Pesakit juga mungkin berasa loya dan muntah.

Air kencing pesakit juga mungkin kelihatan merah jambu atau merah. Sebagai batu tersebut dipindahkan ke pundi kencing, otot badan memaksa batu itu keluar. Darah luka yang dibuat oleh batu menyebabkan perubahan warna air kencing. Ambil perhatian bahawa pesakit boleh buang air kecil lebih kerap, pada jumlah yang lebih kecil, dengan perasaan terbakar yang tidak menyenangkan.

Salah satu tanda-tanda batu karang yang perlu diberi perhatian serius ialah apabila pesakit, digabungkan dengan tanda-tanda lain yang disebutkan itu, mengalami demam. Beliau / dia perlu dibawa ke hospital dengan segera kerana kemungkinan jangkitan.

Penyakit itu boleh dirawat terutamanya jika pesakit dan orang di sekeliling tahu gejala batu karang dan mereka memilih untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar